Zakres działania Komendanta
Powiatowego PSP
Art. 13, ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o
Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity Dz.U 2009r.Nr 12 poz.68)
Komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży
Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej komendant
wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w porozumieniu ze starostą. …..”
Art. 13, ust. 5
wyżej cytowanej ustawy
„Zastępców komendanta powiatowego (miejskiego)
Państwowej Straży Pożarnej powołuje spośród oficerów Państwowej Straży Pożarnej
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, na wniosek komendanta
powiatowego (miejskiego)Państwowej Straży Pożarnej.”
Komendant powiatowy wykonuje zadania i kompetencje
Państwowej Straży Pożarnej na terenie powiatu. Do podstawowych zadań komendanta
powiatowego należą :
1.
kierowanie pracą komendy powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej,
2. organizowanie jednostek ratowniczo – gaśniczych,
3. organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo –
gaśniczego,
4. dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo
– gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania,
5. kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru
powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na
podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych,
6. analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez
podmioty krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego,
7. organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej,
8. współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli
komendant taki został zatrudniony w gminie,
9. rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
10. opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu,
11. nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
12. wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa,
13. wstępne ustalanie przyczyn i okoliczności powstania i rozprzestrzeniania
się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
14. organizowanie szkolenia i doskonalenia zawodowego,
15. szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych,,
16. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów
krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego na obszarze powiatu,
17. wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie powiatowej
Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa
katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić
życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo
środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania
się wzmożonego zagrożenia pożarowego,
Ponadto do zadań
komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej należy :
1)
współdziałanie z zarządem (oddziałem)
powiatowym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej
ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania
do działań ratowniczych,
3)
realizowanie zadań wynikających z innych
ustaw.
Komendant powiatowy przynajmniej raz na rok przedstawia radzie powiatu
informację o stanie bezpieczeństwa powiatu w zakresie ochrony przeciwpożarowej.
Na polecenie starosty informację taką komendant powiatowy jest zobowiązany
składać w każdym czasie.
Swoje zadania komendant powiatowy Państwowej Straży
Pożarnej wykonuje przy pomocy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej,
która stanowi aparat pomocniczy komendanta. Pracą komendy komendant powiatowy
kieruje przy pomocy swojego zastępcy, który w przypadku nieobecności komendanta
z powodu choroby, urlopu lub innych przyczyn przejmuje jego obowiązki.
Zadania wspólne i zakres działania
poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 8.1. Komórki organizacyjne mają
obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także współpracują z
jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami
administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony
przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu
ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących
czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki
organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy
przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym
regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek
organizacyjnych komendy rozstrzyga komendant powiatowy.
4. Do wspólnych zadań wszystkich
komórek organizacyjnych komendy powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów
merytorycznych, należy w szczególności:
1) planowanie i realizacja budżetu
komendy powiatowej,
2) podejmowanie działań związanych z
wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej;
3) sporządzanie programu działania
oraz planu pracy komendy powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań
z zakresu realizowanych zadań;
4) współdziałanie z ogniwami Związku
Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami,
związkami zawodowymi działającymi w komendzie powiatowej/miejskiej oraz innymi
organami i jednostkami organizacyjnymi;
5) współdziałanie z komórkami
organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami;
6) współdziałanie z organami
jednostek samorządu terytorialnego;
7) załatwianie skarg i wniosków oraz
odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje
i organy władzy;
8) realizowanie zaleceń pokontrolnych;
9) realizowanie zadań z zakresu
spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej;
10) realizowanie zadań w dziedzinie
bezpieczeństwa i higieny pracy;
11) opracowywanie materiałów do
udostępniania jako informacja publiczna;
12) wykonywanie zadań wynikających z
aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych aktów
prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej;
13) przestrzeganie ustalonych
procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej)
i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt
archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania;
14) realizowanie zadań związanych z
pełnieniem przez komendanta powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania
kryzysowego;
15) współudział w organizacji i
realizacji szkoleń;
16) współpraca na rzecz realizacji
zadań ksr-g.
§ 9.1. Do zadań wydziału
operacyjno, kontrolno - rozpoznawczego należy w szczególności:
2.
w zakresie spraw operacyjnych;
1) analizowanie stanu operacyjnego
zabezpieczenia obszaru działania oraz przygotowanie operacyjne terenu działań
komendy powiatowej/miejskiej i nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji
ratowniczo gaśniczych;
2) opracowywanie planów ratowniczych
i ich bieżąca aktualizacja;
3) dysponowanie oraz kierowanie
siłami i środkami na obszarze powiatu;
4) przygotowywanie dokumentacji w
sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony
przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych;
5) analizowanie stanu wyposażenia
jednostek ratowniczo - gaśniczych i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie
wniosków w tym zakresie;
6) zapewnienie funkcjonowania
centrum powiadamiania ratunkowego, ustalanie potrzeb w zakresie jego
wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie
siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim
Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa;
7) sporządzanie analiz i wniosków z
działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji
zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
8) współdziałanie przy planowaniu
systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów
alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego
i alarmowania;
9) przygotowywanie projektów umów
zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami,
inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły
się współpracować w akcjach
ratowniczych;
10) nadzorowanie gotowości
operacyjnej jednostek włączonych do ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno -
technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także
przedstawienie wniosków w tym zakresie;
11) przeprowadzanie inspekcji
gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do
działań ratowniczych;
12) przygotowanie do działań w
ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego
zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
13) koordynowanie prac w zakresie
funkcjonowania ksr-g;
14) prowadzenie ewidencji jednostek
wchodzących w skład ksr-g na obszarze
działania;
15) nadzór nad organizacją oraz
uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą
powiatową/miejską,
16) bieżące informowanie rzecznika
prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w
powiecie i postępie akcji
ratowniczo-gaśniczych.
3. w zakresie spraw
kontrolno-rozpoznawczych:
1) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych
i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności
kontrolno-rozpoznawczych;
2) współpraca z organami Policji,
Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i
innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz
likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
3) inicjowanie i koordynowanie
działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie
powiatu;
4) opracowywanie i aktualizacja
katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
5) opracowywanie projektów decyzji i
postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji
innych miejscowych zagrożeń;
6) wstępne ustalenie
nieprawidłowości, które przyczyniły się do powstania pożaru oraz okoliczności
jego rozprzestrzenienia się;
7) opracowywanie opinii dotyczących
bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz
imprez masowych;
8) organizowanie i prowadzenie
działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania
i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych;
9) rozpoznawanie możliwości i
warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony
przeciwpożarowej;
10) przygotowywanie projektu
stanowiska komendanta powiatowego/miejskiego w sprawie przekazywania do użytku
obiektów budowlanych;
11) przeprowadzanie analiz i ocen
stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do
poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
12) wykonywanie zadań w stosunku do
zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom
przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
13) wdrażanie w działalności
kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach
techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach
dotyczących bezpieczeństwa pożarowego.
14) realizowanie prac dotyczących
projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i
celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł.
4. w zakresie spraw informatycznych:
1) analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i
nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych
komendy powiatowej,
2) zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych
komendy powiatowej,
3) nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania
dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi oraz innych systemów
wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej,
4) współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami
w zakresie rozwoju technik informatycznych;
5) planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik
informatycznych;
6) sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
7) wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
8) systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej,
9) realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
10) administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji
niejawnych;
11) utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów
teleinformatycznych;
5. w zakresie spraw łączności:
1) planowanie systemów łączności
dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na
obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu
pożarowego i alarmowania;
2) nadzór oraz analizowanie potrzeb
technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb
komendy powiatowej, a także dla prawidłowego funkcjonowania systemu
dysponowania jednostek ksr-g;
3) zapewnienie niezawodnego
działania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w
komórkach organizacyjnych komendy powiatowej,
4) współdziałanie z właściwymi
organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik
łączności;
5) analizowanie stanu zabezpieczenia
w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze
działania komendy powiatowej,
6) koordynowanie prac z zakresu
organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krs-g na obszarze
działania komendy powiatowej
7) planowanie i wdrażanie w
jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej/miejskiej
nowoczesnych technik łączności;
8) sporządzanie informacji i analiz
z zakresu łączności.
6. w zakresie spraw obronnych:
1) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania
nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej/miejskiej;
2) koordynowanie
realizacji zadań obronnych.
7. w zakresie spraw bezpieczeństwa i
higieny pracy:
1) prowadzenie kontroli warunków
pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) sporządzanie i przedstawianie
komendantowi powiatowemu/miejskiemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz
stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć
technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia
i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
3) prowadzenie rejestrów,
kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych
chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników
badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
4) przedstawianie komendantowi
powiatowemu/miejskiemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na
stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla
zdrowia w środowisku pracy;
5) ustalanie okoliczności i przyczyn
wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania
przyczyn i okoliczności tych wypadków
oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
6) współpraca z właściwymi komórkami
organizacyjnymi lub osobami, w
szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu
szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej
adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
7) uczestniczenie w pracach,
powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa
i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
8. w zakresie spraw ochrony
informacji niejawnych:
1) zapewnienie wymaganej ochrony
informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i
przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
2) kontrolowanie stanu ochrony
informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie;
3) opracowywanie i nadzorowanie
realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
4) planowanie i prowadzenie szkoleń
pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
§ 10.1. Do zadań sekcji
organizacyjno - szkoleniowej należy w szczególności:
2. w zakresie spraw organizacyjnych:
1) przygotowywanie zakresów
czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi
w komendzie powiatowej w tym dowódców jednostek ratowniczo – gaśniczych;
2) opracowywanie regulaminów,
wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w komendzie powiatowej,
3) ewidencjonowanie pieczęci i
stempli w komendzie powiatowej,
4) analizowanie stanu i poziomu
kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych oraz realizowanie zadań z
zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego.
5) realizowanie zadań z zakresu planowania pracy
komendy powiatowej,
6) organizowanie odpraw służbowych,
narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego,
7) opracowywanie i ewidencjonowanie
zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych komendanta powiatowego,
8) prowadzenie archiwum komendy
powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania
dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów;
9) prowadzenie spraw obiegu
dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej,
10) organizowanie współpracy z terenowymi organami
administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony
przeciwpożarowej;
11) organizowanie i prowadzenie
działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej przez rzecznika
prasowego
12) przygotowanie zbiorczych analiz
oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej
13) opracowywanie propozycji zmian
struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej
14) organizowanie systemu i
koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy powiatowej i
jednostek ratowniczo – gaśniczych;
15) realizowanie zadań z zakresu
skarg i wniosków, prowadzenie ewidencji skarg
i wniosków dla komendy powiatowej
16) prowadzenie kancelarii ogólnej i
sekretariatu komendanta powiatowego.
17) nadzór nad stroną internetową
komendy powiatowej/miejskiej, kontami pocztowymi
i pocztą elektroniczną.
3. w zakresie spraw szkoleniowych:
1) planowanie i organizowanie
szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i ksr-g na obszarze powiatu (miasta);
2) organizowanie szkolenia i
doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych
straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
3) inicjowanie przedsięwzięć w
zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze
powiatu;
4) organizowanie obowiązkowych zajęć
wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami,
5) prowadzenie okresowej oceny
sprawności fizycznej strażaków,
6) prowadzenie spraw z zakresu szkolenia
i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
7) realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia
kwalifikacyjnego komendy powiatowej;
8) inicjowanie szkolenia i
doskonalenia zawodowego podległych pracowników w zakresie problematyki
prowadzonej przez komórki organizacyjne;
9) analizowanie stanu i poziomu
kwalifikacji strażaków pracowników cywilnych.
4. w zakresie spraw kadrowych:
1) realizowanie założeń polityki
kadrowo - płacowej komendanta powiatowego,
2) opracowywanie propozycji zmian
struktur wewnątrz organizacyjnych komendy powiatowej oraz analizowanie stanu
przyznanych etatów;
3) prowadzenie spraw osobowych
strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów
i rencistów komendy powiatowej,
4) sporządzanie i kompletowanie
dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej,
5) realizowanie zadań z zakresu
profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej,
6) prowadzenie kasy dla środków budżetowych i
pozabudżetowych.
§ 10. Do zadań sekcji finansów należy w szczególności:
1) sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką
finansową;
2) prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej
3) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami,
polegającej zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami
pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy
powiatowej
b) zapewnieniu pod względem
finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę powiatową
c) przestrzeganiu zasad rozliczeń
pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu terminowego ściągania należności;
4) analizowanie wykorzystania
środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w
dyspozycji komendy powiatowej
5) prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej
(kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych);
6) nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie
inwentaryzacji majątku komendy powiatowej
§11. Do zadań sekcji
kwatermistrzowsko-technicznej należy w szczególności:
1) administrowanie oraz zapewnienie
właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń i lokali
mieszkalnych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej/miejskiej, a także
planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie;
2) opracowywanie planu potrzeb w
zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież
ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego;
3) prowadzenie obsługi
mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i
emerytów komendy powiatowej,
4) dokonywanie zakupów i dostaw
sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego
funkcjonowania komendy powiatowej ze szczególnym uwzględnieniem procedur
wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych;
5) zabezpieczenie logistyczne
działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego
systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu (miasta) oraz ich
przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych;
6) prowadzenie spraw z zakresu gospodarki
magazynowej komendy powiatowej
7) prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej
majątku;
8) likwidowanie zbędnych rzeczowych składników
majątku;
9) sporządzanie planów zakupów i
robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych
pozostających w dyspozycji komendy powiatowej,
10) prowadzenie postępowań
wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych
przez kierowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami
postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódców jrg i kierowników
komórek organizacyjnych komendy powiatowej,
11) systematyczne analizowanie
potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego i ratowniczego, środków gaśniczych i
neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w
tym zakresie;
12) ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony
cywilnej.
13) inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz
utrzymania gotowości operacyjno-
technicznej samochodów i sprzętu silnikowego;
14) prowadzenie spraw dotyczących ewidencji,
rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego,
w tym agregatów prądotwórczych;
15) obsługa transportowa komórek organizacyjnych
komendy powiatowej
16) prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi,
olejami, smarami i innymi materiałami
eksploatacyjnymi;
17) nadzorowanie i analizowanie prawidłowości
prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej/miejskiej
dokumentacji związanej z samochodami i sprzętem silnikowym, a w szczególności
rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów i innych materiałów eksploatacyjnych;
18) organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji
samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji
technicznych;
19) wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla
nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.
§ 12. Do zadań Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej należy w
szczególności:
1) organizowanie i prowadzenie akcji
ratowniczo - gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych
zagrożeń;
2) wykonywanie pomocniczych
czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy
działaniami kierują inne służby;
3) wykonywanie czynności ratowniczo
– gaśniczych przy prowadzeniu działań w ramach pomocy wzajemnej poza własnym
obszarem działania;
4) przygotowanie własnych sił i
środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze działania;
5) współdziałanie z innymi służbami
ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania
w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
6) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych
i innych miejscowych zagrożeń, poznawanie własnego terenu działania;
7) realizowanie zajęć sportowych dla strażaków
pełniących służbę w jrg;
8) prowadzenie własnego doskonalenia zawodowego